الگوی دفاع نرم امنیتی- نظامی ج.ا.ایران مبتنی بر گفتمان مقام معظم رهبری(مدظله العالی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه عالی دفاع ملی

چکیده

گفتمان دفاع نرم  امنیتی- نظامی ج.ا.ایران به واسطه جنگ نرم همه جانبه دشمن علیه ج.ا.ایران، در حال تکامل و جهت دهی خاصی است؛ دغدغه ها و تاکیدات فرماندهی معظم کل قوا  در خصوص در اولویت بودن جنگ نرم دشمن علیه ج.ا.ایران و چگونگی مقابله با آن، موجب شکل گیری این پژوهش در ذهن محقق گردید.؛ لذا مسأله تحقیق این بود که ج.ا.ایران برای مقابله با تهدیدات نرم  امنیتی- نظامی دشمن و اقدامات تهاجمی علیه دشمن در حوزه نرم، الگوی بومی و جامع دفاع نرم امنیتی- نظامی  مبتنی بر گفتمان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ارائه نکرده است.
در این مقاله هدف اصلی تدوین الگوی دفاع نرم ج.ا.ایران در بعد امنیتی- نظامی مبتنی بر  گفتمان مقام معظم رهبری  (مدظله العالی) تعریف گردیده است که متناسب با آن سئوال اصلی الگوی دفاع نرم امنیتی- نظامی ج.ا.ایران مبتنی بر گفتمان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) چگونه الگویی است  طراحی گردیده است.
پژوهش مورد نظر پژوهشی کاربردی، توسعه‌ای و بنیادی است که از روش کیفی بهره گرفته شده است؛ این پژوهش با روش داده بنیاد انجام شده است. در این پژوهش گفتمان مقام معظم رهبری بصورت تمام شمار مورد بررسی قرار نگرفته است؛ بلکه محقق مداخل ورود به بحث را با احصاء 145 کلید واژه های مرتبط با دفاع نرم امنیتی- نظامی، با کمک صاحب نظران قرار داده است؛ در فرآیند انجام رساله محقق با تهیه و توزیع پرسشنامه های تحت عنوان"حساسیت نظری" طی چهار مرحله از 20 نفر از صاحبنظران و نخبگان این حوزه بصورت هدفمند تا اشباع نظری، نظر خواهی نموده است. محقق برای دستیابی به الگو، از مدل نظریه داده بنیاد برای تحقیقات اسلامی جناب آقای خنفیر و همکاران که مدلی چهار شاخه­ای عوامل موثر ، متغییر های زمینه ساز ، متغییر های بازدارنده و نتایج و پیامدها است؛ استفاده نموده است.

کلیدواژه‌ها