نقش ساختار های مبارزه با جرایم و فساد اقتصادی در تامین امنیت اقتصادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار ارتباطات اجتماعی دانشگاه علوم انتظامی امین

چکیده

زمینه و هدف: این تحقیق با هدف بررسی نقش ساختار های مبارزه با جرایم اقتصادی در تامین امنیت اقتصادی و نظر کارشناسان در این زمینه صورت گرفته است.
روش : روش تحقیق حاضر با توجه به ماهیت کاربردی و کیفی است. استفاده از روش تحقیق کیفی در این تحقیق در واقع  پاسخ به برخی از سؤالات تحقیق به منظور دست یابی یه اشباع نظری است. جامعه آماری این تحقیق نیز مدیران ، کارشناسان،  استاد ها و کلیه افرادی هستند که به نوعی در موضوع امنیت اقتصادی و مبارزه با جرایم اقتصادی صاحب نظر هستند. با توجه به کیفی بودن روش تحقیق هیچ طرح نمونه گیری احتمالی مد نظر قرار نگرفته و نمونه ها بر پایه روش گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته است که با روش اعتبار سنجی گوبا و لینکن[1] مورد تایید قرار گرفته است.
یافته های تحقیق: یافته های تحقیق در دو بخش نظری و تاحدودی میدانی نشان داده است که تامین امنیت اقتصادی در کشور در گرو مبارزه ساختاری و نیل به مفاد قانون اساسی و فرمان هشت ماده ای رهبر معظم انقلاب در مبارزه با فساد اقتصادی به ویژه «اقدامات همه جانبه ‌قوای سه گانه به خصوص دو قوه‌ی‌ مجریه و قضاییه » وپرهیز از بروکراسی های غیر و نیز تاسیس یک نهاد ملی برای مبارزه با فساد اقتصادی و وجود دستگاه قدرتمند پلیسی در حوزه امنیت اقتصادی است.
 

کلیدواژه‌ها