تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر امنیت روانی خانواده‌ها در عصر ارتباطات: مورد مطالعه: شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مشارکت ها و ارتباطات، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی،

چکیده

تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر امنیت روانی خانواده‌ها در عصر ارتباطات انجام شد. از لحاظ هدف، تحقیق حاضر از نوع کاربردی، از لحاظ نوع روش، توصیفی و همبستگی می‌باشد و از لحاظ روش گردآوری اطلاعات روش تحقیق مورد نظر میدانی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل شهروندان 15 تا 65 ساله شهر تهران می باشد. حجم نمونه آماری طبق جدول مورگان، برابر 384 بدست آمد که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه امنیت روانی مازلو (2004) و پرسشنامه رسانه های اجتماعی نوین جهانبانی (1397) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از رگرسیون استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که رسانه های اجتماعی بر امنیت روانی خانواده تاثیر منفی معنی داری دارد و از بین مولفه های مربوط به رسانه های اجتماعی، میزان استفاده 41/0- ، نوع استفاده 39/0- و میزان اعتماد به کاربران 30/0- تغییرات امنیت روانی خانواده را پیش بینی می کند. بنابراین نتیجه گیری می شود که با افزایش استفاده از رسانه های اجتماعی در عصر ارتباطات، امنیت روانی خانواده کاهش می یابد و بیشترین تاثیر نیز مربوط به میزان استفاده است. به عبارتی، استفاده بیشتر از رسانه های اجتماعی نوین، باعث به خطر افتادن امنیت روانی خانواده ها در عصر ارتباطات می شود.