تحلیل کیفی چالش‌های فکری زنان در مواجهه با انواع تهدیدات شناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار روانشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران، fhamidi@sru.ac.ir

چکیده

تهدیدهای شناختی به هر عاملی گفته می‌شود که به طور مستقیم یا غیرمستقیم، توانایی فرد را در پردازش اطلاعات یا اتخاذ تصمیمات منطقی مختل کند. این عوامل می‌توانند شامل اطلاعات گمراه‌کننده، پیام‌های متناقض، یا فشارهای اجتماعی باشند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالش های فکری زنان در مواجهه با انواع تهدیدات شناختی انجام شده است. این تحقیق، یک پژوهش کیفی است که از نظر هدف، کاربردی می‌باشد. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، 30 نفر از زنان ( 8 خبره و 22 نفر دانشجو) انتخاب شدند و تحت مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق قرار گرفتند. تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده از مشارکت‌کنندگان با استفاده از روش کدگذاری و در قالب سه مرحله‌ی کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. با تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌های نیمه ساختار، در مجموع در مرحله‌ی کدگذاری باز، یک فرآیند پنج مرحله‌ای به شناسایی کدهای اولیه، کدهای ثانویه، مفاهیم، مقولات فرعی در مورد سوالات پژوهش شناسایی شدند که به پیدا شدن مقولات کلان یا طبقات انجامید و در پایان در سه دسته مقولات کلی باورهای شناختی فردی، باورهای شناختی جمعی، و باورهای شناختی بین نسلی طبقه‌بندی و نامگذاری شدند. درک دقیق چالش‌های شناختی زنان و دختران در کشور از سوی حاکمیت اهمیت خاصی دارد. این نسل در دنیای دیجیتال و سریع رشد کرده و انتظارات متفاوتی از سیاست‌ها و نحوه مدیریت جامعه دارند. شناخت الگوهای رفتاری، انتظارات از آزادی‌های فردی، تمایل به شفافیت و مشارکت اجتماعی می‌تواند به حاکمیت کمک کند تا ارتباط موثرتری با این نسل برقرار کند.